О историји, чудним и лепим местима, књигама, као и свим оним споредним темама које чине овај живот савршеним.

19.07.2017.

У истом дану био је највећа дика и срамота велике краљевине

Истог дана пре неколико векова Швеђани су доживели славу, а затим пали на дно од срамоте. Узрок срећи и бламу је био краљевски брод Васа. Прича о њему је фасцинантна, поготово зато што је данас тај брод једна од главних атракција Стокхлома.


Градња брода


Три године је трајала изградња брода који је Швеђане винуо у висине, а потом им пустио понос на најнижу скалу на лествици.

Тадашњи шведски краљ, Густаф II Адолф из породице Васа, иако је у историји остао упамћен као Лав од Севера и као један од највећих генерала, иза себе је оставио и један гаф чији плод је данас једна од знамнитости Стокхлома. Наиме, краљ Густаф је желео да поседује најбољи брод икада и због тога је наредио изградњу истог. Будући брод и понос Шведске је у сваком смислу морао да надмаши данску бродоградњу (која се сматрала једном од најбољих на свету), јер само таквом броду приличи да носи име Васа

Према томе брод није требао само да буде већи од најбољег данског примерка, већ и да поседује више наоружања, али и уметничких дела. За његову изградњу издвојено је више од 5% краљевског бруто националног дохотка.



Пнос и срамота


У стокхломској луце се 10.08.1628. године окупио велики број грађана не би ли видели чудо своје краљевске морнарице које се градило пуне три године. Наиме, брод Васа је кренуо на своје прво путовањ. Циљ је био да се Васа придружи краљевској ратној флоти. Међутим, судбина је желела нешто сасвим друго. 

Брод који је био наоружан са 64 топа и преко 700 уметничких дела није се одмакао од обале ни једну миљу када се од јаког ветра нагнуо на бок, а потом се вода улила у њега и понос шведске бродоградње је почео да тоне. Да ствар буде још гора, око 50 људи је погинула на њему. 

Швеђани су тог дана спознали како срећа и понос могу лако постати очај и туга.


Кривци за бродолом


Веровали или не, нико није био осуђен за овај неуспех иако је покренута судска процедура. Разлог томе лежи у (сада) чињеници да је у све умешан врх краљевине - краљ Густаф и вицеадмирал Клас Флеминг

У историји је записана прича да је сам Клас наредио да 30 мушкараца заједно, бок уз бок, трче од једног до другог краја брода. После неколико "кругова" наредио је да престану, јер је и сам увидео да брод нема равнотежу и ако наставе да трче да ће се преврнути. Међутим, та чињеница га није натерала да одложи његово "представљање" Швеђанима. 


Благо "изникло" из муља


У истом веку када је брод потонуо (тачније 1665. године) извађени су са дна мора скоро сви топови који су се налазили на Васи. Славни брод је прекрила муљ и он је "спавао" дубоко на дну мора до августа 1956. године.

Наиме, годинама је археолог аматер Андрес Франзен покушавао да нађе поност и тугу краљевске мронарице и на крају је у томе успео. Олупина брода је веома очуванн, а разлог томе лежи у чињеници да је потонуо потпуно нов. Данас је једна од главних атракција Шведске, па сходно томе некадашњи брод је добио и свој сопествени музеј - Vasa Museet.



Причу о овом броду још лепше ће вам испричати кустоси музеја. Колико је овај брод славан најбоље вам говори чињеница да га је од 1961. године видело више од 30 милиона људи.

Погледајте још неке од фотографија из поменутог музеја:









Нема коментара:

Постави коментар